Każdy rzeczoznawca majątkowy ma obowiązek dokonywać wyceny nieruchomości w oparciu o stosowną dokumentację, uwzględniając przy tym wiele parametrów, w tym między innymi prognozy koniunkturalne na rynku nieruchomości. Z uwagi na zapytania klientów poniżej publikujemy wykaz dokumentów, które są niezbędne do oszacowania wartości nieruchomości i przygotowania operatu szacunkowego:
Nieruchomość lokalowa (lokal mieszkalny, lokal użytkowy):
-
aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej, która prowadzona jest dla lokalu,
-
kopia aktu notarialnego umowy kupna lokalu.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (jeden z wymienionych dokumentów):
-
aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej, która prowadzona jest dla lokalu,
-
zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej dotyczące przydziału lokalu.
Nieruchomość zabudowana:
-
aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej, która prowadzona jest dla nieruchomości,
-
aktualny wypis z ewidencji gruntów/budynków,
-
pozwolenie na budowę lub pozwolenie na użytkowanie.
Dokumentami mile widzianymi są również:
-
decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania,
-
kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej,
-
dokumentacja techniczna budynku.
Nieruchomość zabudowana budynkiem będącym w trakcie realizacji:
-
aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej, która prowadzona jest dla nieruchomości,
-
wypis z ewidencji gruntów,
-
pozwolenie na budowę.
Dokumentami mile widzianymi są również:
-
decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania,
-
kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej,
-
dokumentacja techniczna budynku.
Nieruchomość niezabudowana (działka gruntu):
-
aktualny skrócony odpis z księgi wieczystej,
-
aktualny wypis z ewidencji gruntów.
Dokumentami mile widzianymi są również:
-
decyzja o warunkach zabudowy,
-
wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub ze studium uwarunkowań,
-
kopia mapy ewidencyjnej lub zasadniczej.